Tuesday, May 20, 2014

Beringatlah!


Teks : Zaridah Hj Hashim


Temujanji Dengan Doktor

Hari ini seperti yang dijadualkan saya ada temujanji dengan doktor pukul 2 ptg di HTAA. Jadi, suami telah menghantar saya lebih awal disebabkan suami perlu pulang kembali ke rumah untuk menguruskan anak yang balik dari sekolah. Sementara menunggu waktu temujanji dengan doktor, saya duduk di suatu tempat menunggu sambil mengisi masa yang terluang dengan membaca beberapa majalah.

Tidak berapa lama, datang perempuan sambil menyorong seorang makcik diatas kerusi roda berhampiran tempat saya menunggu itu. Makcik itu memberikan senyuman kepada saya sambil bertanya "nak jupa doktor ke nak". 

Saya pun membalas senyuman makcik itu dan menjawab "ya, ada temujanji". Kemudian saya tanya makcik tu balik "makcik pun ada temujanji jugak ke?" 

Makcik tu menjawab "tak! makcik nak kena wat x-ray, dah dekat sebulan makcik tak boleh berjalan. Mula-mula makcik jatuh kemudian lutut ni cam sakit je sambil menunjukkan lututnya yang cam ada benjolan tulang.

Oooooo, saya menjawab dan memerhati lutut makcik tu.


Beringatlah!

Kemudian makcik tu terus bertanya kepada saya "anak ada abik insuran kesihatan tak". Saya menggangguk kepala, tanda ada mengambilnya.

Dia bertanya lagi "jaga kesihatan tak? abik vitamin tak?" Terkejut saya, kenapa makcik ni tanya cam gini.

Makcik tu cam perasan, sebab muka saya menunjukkan rasa pelik. Terus dia beritahu "zaman sekarang penyakit datang tak kenal usia, tua, muda semua boleh kena sakit. cam-cam sakit ada sekarang" kata makcik tu. Dia suruh saya beringat, jaga kesihatan dan abik vitamin. Sebab katanya vitamin perlu untuk kesihatan kita".

Saya hanya menggangguk kepala tanda setuju dengan kata-kata makcik tu. Disebabkan masa dah pukul 2 petang, saya minta izin dan bersalaman dengan makcik tu sambil mengucapkan terima kasih atas ingatannya itu.

Pengajaran & Pengalaman

Oleh itu, tidak salah jika kita menganjakkan pemikiran untuk sentiasa beringat dan berwaspada dengan masalah kesihatan serta selalu memberi ruang penjagaan paras kesihatan kita. Bukan disebabkan masa tetapi disebabkan pemikiran ketakutan menghadapi penyakit. Bukalah minda kita agar sentiasa menjaga kesihatan dan ingatlah mencegah lebih baik dari mengubati.

Pengajaran selalunya menjadi satu kepaksaan kepada setiap individu untuk berikhtiar awal apabila tahu menghadapi sesuatu penyakit dan pengalaman lalu seseorang mengajar setiap orang untuk sentiasa berhati-hati menghadapi penyakit.

-----------------------------------------------------------

Ingin dapatkan produk SHAKLEE, sila hubungi saya untuk info selanjutnya. Saya Pengedar Sah SHAKLEE di Kuantan dan seluruh Malaysia. Stok Tersedia!

>>> Call/SMS/WA : 014-8243610
>>> Fanpage : Jom Sihat Ceria
>>> Blog : Jom Sihat Ceria


No comments:

Post a Comment

Designed by UMIESUEstudio 2014